Twee etappes Jacobspad 6 en 7 mei 2017

7 mei 2017 - Thorn, Nederland

Dag 1                                                                                                               Zaterdag 6 mei vroeg wakker dus was ik al lekker op tijd in Roermond op CS. Lekker eerst een bak koffie, daar had ik ruimschoots de tijd voor, eer ik de trein naar Venlo zou nemen van 8.05 uur. De koffie smaakte goed en ik had al direct aanspraak van jongelui die benieuwt waren wat ik met volle bepakking ging doen zo vroeg.  Ik vertelde dat ik aan het trainen was voor Santiago de Compostela en dat ik dit wekend twee etappes op het Limburgse Jacobspad ging lopen. Enthousiast begon een van die jongeren zijn verhaal over zijn broer te vertellen die ook naar Santiago had gelopen vanaf Roermond. Hij was ook van plan om dat ooit te gaan doen. Zo vloog de tijd voorbij en moest ik vlug inchecken om naar perron 3B te gaan. Daar ontmoette ik korte tijd later al een paar pelgrims die ook meegingen dit weekend.

In Venlo aangekomen stond er al een hele groep pelgrims te wachten met hun rugzak. Het was een warm onthaal. Met 45 personen gingen we richting de koffieschenkerij Genuujerie voor een kop koffie en de eerste stempel van vandaag. Na de koffie vertrokken we richting centrum voor een bezoek aan de Martinuskerk en het Ald Weishoes waar ons een heerlijke lunch stond te wachten. Na de lunch liepen we via de uiterwaarden naar het Kloosterdorp Steyl. In Steyl een rondleiding door de kloostertuinen en grotten en een bezoek aan het Missie museum van de Missionarissen van Steyl verzorgd door Angela van het genootschap. Daarna gingen we naar het Klooster van de blauwe zuster voor de maaltijd, avondprogramma en overnachting. In het Klooster aangekomen werden we allemaal onder verdeeld op 4 etages. Ik kreeg een 1 pers kamer op de 4e etage. Een mooie kamer met uitzicht op het binnentuin. Na een heerlijke douche viel de moeheid al snel van me af. Om precies 18.30 uur werden we door de zuster gehaald voor het avondeten en aansluitend programma, ze was bang dat we de weg in het grote klooster niet zelfstandig terug zouden vinden.  Het was een mooi, indrukwekkende maar ook vermoeiende dag. Rond 23.00 zocht ik met nog een paar  laatste pelgrims ons  bed op.

Dag 2                                                                                                                Zondagmorgen vroeg op voor het ochtend ritueel in het Klooster. De mis in de kapel begon om half 8 tot half 9. Het was een mooie mis in het duits. Het hele Kloostergebied  in Steyl is Duits, dat id heel vroeger al voor de 2e wereldoorlog zo ontstaan. Daarna zouden we gezamenlijk ontbijten in de refter van het Klooster. Het was een goed verzorgd ontbijt wat voortreffelijk smaakte. Na het ontbijt moesten we ons om 9.30 uur verzamelen om afscheid van de zusters te nemen en onze weg te vervolgen. Via de hoofdingang buiten op de brug zongen we nog het lied "Moge sich die Wege".

Na het zingen nog een stuk door de kloostertuin wandelend richting Belfeld voor een koffiestop, na de koffiestop op weg naar de luncheplek aan de maas in Beesel, Daarna volgt een  mooi route  langs de meanderende Swalm, een kapelletje, mooie voetpaadjes en bruggetjes de ruine Naborch naar Asselt, waar heerlijk limburgse vlaai en koffie op ons wacht vlakbij een jachthaven op de kademuur. Het was precies op het juiste moment. Daarna zette we de tocht voort naar Roermond naar de Kathedraal. In Roermond aangekomen stonden 2 leden van de Jacobusgilde ons op te wachten en ons te begeleiden naar de Kathedraal. in de Kathedraal brachten we een bezoek aan de  Jacobuskape. Daarna was er gelegenheid om na de Pelgrims zegen van Deken Merkx de relikwie van Jacobus te eren. Het was een mooi  en zeer indrukwekkend weekend. Veel gepraat met medepelgrims, maar van tijd tot tijd ook behoefte en heerlijk alleen gelopen met mijn eigen gedachten dicht bij de natuur en mezelf.

Foto's geven een beeld van het mooie weekend.

1. Miranda Boel:
    7 mei 2017
    Hola peregrina wat n mooie twee dagen en mooie fotos met veel groen. Ik ben in 4 dagen in Santiago...t is zo mooi om te doen..veel te snel voorbij...buen camino Joke ik hoop dat je ook snel aan je grote tocht kunt beginnen. Mier:)
  2. Joke:
    7 mei 2017
    Hola peregrina al over 4 dagen in Santiago dan zit je reis er al weer op. Wat gaat dat snel. Hoop dat je je doel hebt bereikt waarvoor je op pelgrim ging. Veel genieten nog de laatste paar dagen . Buen Camino
  3. Anja Timmermans:
    8 mei 2017
    Leuk verslag en mooie foto's!!
  4. Joke:
    8 mei 2017
    Ja Anja het was ook een mooi weekend met een gezellige groep pelgrims. Vooral zaterdag met een zonnetje hoog aan de hemel was het een extra mooie dag!